Onze vloot

Bij de Gooise Zweefvliegclub zijn we trots op onze moderne en uitgebreide vloot! 

Zo’n tien jaar geleden (2006) zijn we begonnen onze vloot flink te moderniseren, waarbij ouder materieel geleidelijk wordt vervangen door moderne kunststof zweefvliegtuigen. In korte tijd hebben we één jonggebruikte en vijf fabrieksnieuwe toestellen aangeschaft, en hebben we één toestel volledig ‘overhauled’. De laatste aanwinst is een derde DG-1000 (december 2015) en tijdens de ALV van 24 november 2017 is bovendien besloten om op korte termijn ook nog een extra prestatie-eenzitter met hulpmotor aan te schaffen (meer info hierover volgt binnenkort!).

In de winter van 2015/2016 hebben we tevens flink geïnvesteerd in de upgrade en standaardisering van onze boordinstrumenten, met o.a. moderne computers t.b.v. vluchtoptimalisatie en die helpen bij het voorkomen van luchtruimschendingen.

Naast al deze nieuwe vliegtuigen behouden we bewust nog één ‘oudje’ in de vloot; de Ka-8, gemaakt van hout, linnen en staalbuis. 

Al met al vind je op de Gooise een prachtige, gevarieerde vloot, met voor elk type zweefvlieger wat wils.

Onze opleidingsvloot

Voor de opleiding van onze leden hebben we de beschikking over drie moderne tweezitters van het type DG-1000S. 

Deze toestellen vormen de ruggegraat van onze vereniging. De DG-1000 is een kunststof tweezitter gebouwd door de Duitse vliegtuigbouwer DG Flugzeugbau. Het robuuste, zachtaardige karakter van de DG-1000 gecombineerd met de mogelijkheid tot aerobatics (kunstvluchten) maken de kist uitermate geschikt als lesvliegtuig. 

Doordat we verschillende vleugeltippen kunnen monteren is de spanwijdte 18 of 20 meter. Het beste glijgetal is daarbij 42 of 46,5.

Minimum snelheid 88 km/u, maximum snelheid 270 km/u.


DG1000_airtoair.jpg
DG-1000S PH-1431

Onze overgangsvloot

Junior_lierstart.jpg
Junior PH-1373 in de lierstart

Kort nadat je als leerling 'solo' bent verklaard, word je overgelest op onze Juniors. 

De Gooise heeft twee exemplaren van dit type in haar bezit. Het zijn éénzitters, bedoeld voor de solo-vliegende leerlingen en de brevethouders. De combinatie van een betrouwbaar karakter met toch redelijke vliegprestaties maakt het tot een goede overgangstrainer. Het is daarom de meest logische stap om je zweefvliegcarriere op door te zetten nadat je solist bent geworden. De Junior wordt ook incidenteel gebruikt voor overlandvluchten.

De spanwijdte is 15 meter en het beste glijgetal 35.

Minimum snelheid 60 km/u, maximum snelheid 220 km/u.


Onze prestatievloot

Voor de brevethouders hebben we drie 'prestatie-kisten' ter beschikking; twee eenzitters en één tweezitter. 

Onze vlaggenschip is de Duo Discus PH-1489, onze prestatie-tweezitter met hulpmotor. Fabrieksnieuw aangeschaft rond kerst 2011. 

De Duo is één van de modernste tweezitters in de 20-meterklasse van dit moment. Deze allrounder is met name geschikt voor het maken van lange afstandsvluchten en het vliegen van wedstrijden. De tweede zitplaats maakt het mogelijk onze leden op te leiden in deze aspecten van het zweefvliegen.

Daarnaast vormt dit toestel een mijlpaal in de geschiedenis van de club. Voor het eerst is een vliegtuig aangeschaft dat voorzien is van een hulpmotor. De Duo heeft een uitklapbare motor met een vermogen van zo’n 30 PK met vijfbladspropellor. Deze motor maakt het mogelijk thermiekloze afstanden te overbruggen, waardoor de kans op buitenlandingen tot een minimum wordt beperkt.

Het beste glijgetal van de Duo is 47 en de maximum snelheid 263 km/u.

Duo_winter.jpg
Onze Duo Discus XLT PH-1489 in de winter
ls4.jpg
LS-4

De twee LS-4 eenzitters zijn prestatiekisten. Het vliegtuig wordt met name gebruikt voor overlandvluchten in Nederland en het buitenland.

De spanwijdte is 15 meter en het beste glijgetal 40,5.

Minimum snelheid 68 km/u, maximum snelheid 280 km/u.


'Oud hout'

Ka8_doellanding.jpg
Onze Ka-8 PH-370 tijdens een doellanding

Ons oudste toestel is de Schleicher Ka-8, sinds 1967 bij de club.

De Ka-8 is een van hout en linnen gefabriceerde éénzitter. Kenmerkend voor de Ka-8 is haar vermogen om goed te kunnen stijgen in zwakke thermiek. Het vliegtuig bereikt dit door met lage snelheid scherpe bochten te draaien. Daarnaast is het een vliegtuig met een zeer vriendelijk karakter, wat het geschikt maakt als solistenkist. Dit vliegtuig heeft een constructie van een staalbuizen romp en houten vleugels.

De spanwijdte is 15 meter en het beste glijgetal 27.

Minimum snelheid 55 km/u, maximum snelheid 190 km/u.