Hoofdstuk 3: Van hout naar kunststof (1966- 1985)

Hoofdstuk 3: Van hout naar kunststof (1966-1985)

In maart 1968 wordt besloten tot aanschaf van een ASK13, de PH-405.

De eerste motorzwever doet zijn intrede want in 1969 wordt de Ka8 PH-356 voorzien van een “Wankelmotor” als thuisbrenger. Het ding maakte vreselijk veel lawaai en werd er na drie jaar weer afgehaald tot grote opluchting van de omwonenden van het vliegveld.

In 1970 krijgt de club een eigen sleepvliegtuig, een Piper Cub de PH-VCX. Schiphol gaat moeilijk doen, men wil de TMA verlagen naar 450 meter…..

In oktober 1971 wordt de eerste “Piet Piloot” doellandingswedstrijd gehouden. ​

8.jpg
Piet Piloot wedstrijd; doellanden op een wit kruis. Bram van Garderen is winnaar van de eerste editie.


Tijdens de najaarsvergadering van 1972 wordt besloten de Ka7 af te stoten, een Standard Cirrus aan te schaffen en er worden voor het eerste voorstellen gedaan voor een startabonnement. Men was niet enthousiast. 

Eind 1973 kwam de gloednieuwe Cirrus PH-486, opgehaald door o.a. Peter Deege. De Gooise heeft dan 157 leden en de contributie is fl. 230,-- per jaar. Eind 1975 komt de nieuwe ASK13 PH-453, opgehaald uit Poppenhausen door Nico Storm en Ronald Knoote. In 1977 is er een nieuwe kantine geplaatst met als naam “De Invalshoek”.

In 1978 werd de VCX verkocht en kreeg de club de beschikking over een luchtmacht Piper de PH-KNO. Een tweede Piper de PH-KND werd gebruikt als reserve. Bert Kuyper werd derde bij de NK op de Libelle en Wim Ouwerkerk zevende in de clubklasse. 

De Rhönlerche werd in 1980 verkocht aan Willem Janssen Groesbeek. 

Voorzitter werd in 1981 Han Munnig Schmidt. Er komt een (geleend) sleepvliegtuig bij een Morane Saulnier PH-JTG. In 1982 werd een Janus B, de PH-595 aan de vloot toegevoegd. 

In 1984 werd een ASK23 PH-765 aangeschaft. Jos Smit vestigde in 1984 in California het Nederlands hoogterecord (11277 mtr). De Prefect PH-194 vloog na restauratie weer met z’n nieuwe  eigenaar Bob Persijn. In 1985 werd de Ka8 PH-356 verkocht aan drie Gooise leden: Gerard Rijerse en Ivo en Aart van Rheineck Leijssius. 

De club had 158 leden en een grote wachtlijst. Contributie fl. 350,-- + vlieggeld. (er moest worden afgerekend per minuut vliegen).

9-ask23.jpg
1985: Schleicher ASK-23 PH-765