Hoofdstuk 4: “ De Gooise in de eenentwintigste eeuw ” (1986- 2006)

Hoofdstuk 4: De Gooise in de eenentwintigste eeuw (1986-2006)

In 1986 viert de club haar 50 jarig jubileum. Onder de genodigden één van de oprichters de heer Zweers. Voorzitter is dan Gertjan Tolenaar. Verkocht worden de Ka6 PH-318 en de Cirrus PH-486. Aangekocht wordt dat jaar een LS4, de PH-790.

In 1987 komt een tweede sleepvliegtuig de PH-ROB en is er een oldtimer meeting op het veld. Bert Kuyper wordt Nederlands kampioen. In 1989 werd Jos Smit voorzitter. 1990 was een topjaar wat betreft overlandvluchten. Het totaal aantal starts was echter minimaal: 2625. Er werd een toekomstvisie gepresenteerd “de GOZC in de jaren negentig”. Er kwam veel weerstand: te duur, teveel prestatie, etc. De samenstellers o.a. Giep Franzen en Hans Leenaarts trokken het rapport teleurgesteld maar weer in. In het voorjaar van 1991 werd Hans Leenaarts voorzitter.  

De PH-ROB werd verkocht, de kist bleek minder goed dan aanvankelijk gedacht. In 1991 werd het 55 jarig jubileum gevierd met een feestavond in het restaurant.​

10-volkswagen-startbus.jpg
Zomerkamp 1991; de Volkswagen startbus


Tijdens de najaarsvergadering werd besloten en nieuw sleepvliegtuig aan te schaffen, een Aviat Husky. In 1993 werden de Pipers verkocht en kwam de  PH-GOZ in dienst. Lex Klein nam in 1994 de voorzittershamer over van Hans Leenaarts.  

In oktober 1994 ging de TMA naar 3500 ft. De GOZC heeft in 1995 146 leden en geen wachtlijst. De Overland wordt nieuw leven in geblazen door redacteur Bas Ouwerkerk. In 1996 wordt het 60 jarig bestaan gevierd, slecht weer en een EK voetbalwedstrijd maakte dat het evenement geen groot succes werd. 

De Astir PH-1086 komt de vloot versterken. Willem Jan van Altena wordt voorzitter. De contributie bedraagt fl. 500,-- + vlieggeld (fl. 0,25 per minuut + startgeld fl. 7,50).  

In 1997 wordt dan toch het all-in contributie systeem geïntroduceerd. 1998 was een nat jaar: slechts 2684 starts. De ASK23 loopt schade op bij een ongelukkige landing, de vlieger liep rugletsel op maar herstelde gelukkig weer geheel. 

De VHZ oldtimer rally werd op EHHV gehouden. Rob Gomersbach werd voorzitter in 1999. Dit was ook het jaar dat er een andere redactie voor de Overland kwam: Astrid van Lieshout en Gerard Rijerse. 

Tom Wilschut gaat de strijd aan met de LVNL. De ZCR is in 2001 te gast op ons veld in verband met de MKZ crisis (de mond en klauwzeer crisis).

De Gooise gaat in februari het net op www.gozc.nl. Jan Gründemann wordt voorzitter. In 2002 wordt de ASK23 PH-765 verkocht en op 21 februari 2003 wordt een nieuwe kist toegevoegd aan de vloot: de LS4 PH-1282. De transponder verplichting wordt uitgesteld tot 2008. Een DG1000 komt een dag op het veld. De Husky maakte een duik in de sloot en was een paar maanden buiten gebruik. 

In 2004 wordt Willem Jan van Altena, in eerste instantie voor een korte periode, voor de tweede keer voorzitter. Dat jaar zijn er 136 leden. In 2005 wordt het all-in contributie systeem volledig operationeel. Het ZVB verdwijnt, het GPL verschijnt. 

De TMA wordt vrijgegeven tot 3500 ft boven EHHV.  

In 2006 wordt het ambitieuze plan, het “Strategisch Beleids- en Investeringsplan GOZC” (het “Voluit scenario”) gepresenteerd door penningmeester Hans Cuppen en volledig door de leden gedragen. 

Het introducé vliegen wordt opgestart. De werkplicht  wordt ingevoerd: 40 uur als je een all in abonnement hebt. Er komen grote investeringen aan: Juniors worden gekocht, DG1000, hangaar plannen.... 

In juni 2006 komen de twee Juniors, de  PH-1372 en PH-1373.  

Op 9 september bestaat de club 70 jaar. Dit wordt gevierd met een spetterend feest. De PH-453 is betrokken bij een aanrijding op de snelweg en is een poosje uit de vaart. Als alternatief wordt door een groep Gooise leden een ASK13 PH-497 van de Zaanse overgenomen en ingezet in het vliegbedrijf. Martijn Hoogenbosch maakt een ontwerp voor de uitbreiding van de hangaar en in het najaar kwamen alle benodigde vergunningen binnen voor de bouw. In 2006 zijn er 3913 starts gemaakt op clubkisten en telt de club 160 leden. 

Junior_lierstart.jpg
2006: de PZL-Bielsko SZD-51-1 Junior's PH-1372 en PH-1373